Vi finns här för att hjälpa dig med alla frågor som kan tänkas dyka upp inför din nästa resa med oss!

Att boka en resa med PROmedlemsresor

För att boka en resa via internet, klickar du på BOKA DIN RESA-knappen under respektive resepresentation på vår hemsida. En ny ruta öppnas, där fyller du i Avresedatum och Antal resenärer. Sedan kommer ett nytt fönster där du väljer Avreseort och Hytt/Rumskategori. Du fyller i resenärernas namn, födelsedata och eventuella rabatter samt utflykter. När du klickat på fortsätt fyller du i dina kontaktuppgifter samt information om nära anhörig. Slutligen bekräftar du din bokning.

När du bokar resa via vår hemsida, får du en bokningsbekräftelse och resevillkoren skickat till din e-postadress. Du bekräftar din bokning genom att betala in en anmälningsavgift (1500 kr), senast tio dagar efter bokningstillfället. Fram tills anmälningsavgiften är betald kan du ändra eller avboka resan utan kostnad. När du har betalat din anmälningsavgift träder gällande resevillkor i kraft.

I de fall färre än 42 dagar kvarstår till avresa ska hela beloppet för resan erläggas vid bokningstillfället.

Avbeställningsskydd

Vi erbjuder Europeiska ERV:s Avbeställningsförsäkring. Om något oförutsett inträffar som gör att du måste avboka en förbetald resa ersätter Europeiska ERV dig. Som oförutsedd händelse räknas bland annat om du eller nära anhörig blir sjuk, om du plötsligt måste åka på en tjänsteresa du inte visste om när du bokade, eller om något annat allvarligt inträffar som gör att du inte kan resa.

Du får alla pengar tillbaka om du avbokar före resans början och kan styrka orsaken till avbokningen med ett intyg. Du betalar bara 6 procent av beloppet som resan kostar. Inga extra premietillägg och ingen självrisk.

Betalning och faktura

Tänk på att samtliga priser som anges är frånpriser. Pris på valt avresedatum anges vid bokningstillfället.

Vänligen använd om möjligt de bifogade inbetalningskorten som skickas med bokningsbekräftelsen. Det går även bra att betala med bank- eller kreditkort via vår hemsida. Bokningsnummer och personligt lösenord står på din bokningsbekräftelse.

Biljetter och färdhandlingar

I den bekräftelse som du får när du bokat din resa framgår vilka färdhandlingar som gäller. Färdhandlingar sänds med post cirka 10–14 dagar innan avresa. Många flygbolag använder idag elektroniska biljetter då du checkar in med ID-handling/pass. Du ansvarar själv för att uppgifter om namn, adress, telefonnummer samt flyg/båt, avresedag och tid stämmer på bekräftelsen. Det är mycket viktigt att stavningen av ditt namn överensstämmer med ditt pass. Kostnad kan uppstå vid sen korrigering.

Bokningsbekräftelse

När du bokat din resa får du en bokningsbekräftelse med alla relevanta uppgifter om resan. Bokningsbekräftelsen får du på mail eller per post. Läs den noga! Med bokningsbekräftelsen medföljer ett ABC med information inför din resa. Det är viktigt att du tar del av informationen innan du reser och kontaktar din resesäljare om något är oklart.

Tillsammans med bokningsbekräftelsen får du två inbetalningskort, ett för anmälningsavgiften och ett för slutbetalningen.

Deltagarförteckning

Vi delar ej ut någon deltagarförteckning. Önskar du hålla kontakt med någon resenär efter hemkomsten, är det viktigt att du själv begär att få kontaktuppgifter under resans gång.

Flygtider och reslängd

Flygtider är alltid preliminära och kan utan förvarning justeras av flygbolagen. Tänk på detta vid bokning av eventuell tåg- eller flyganslutning. Se till att ha god tidsmarginal och boka av- och ombokningsbara biljetter, då ingen ersättning för eventuell kostnad i samband med flygtidtabellsförändring eller inställd resa utgår.

Flera av våra resor startar på kvällen första dagen och avslutas på morgonen den sista dagen. Den angivna reslängden omfattar därför inte alltid hela dagar.

Funktionshinder

De flesta av flodkryssningsfartygen är ej utrustade med hiss. Bussarna har ej lyftanordningar. Våra färdledare får inte, på grund av skaderisk, lyfta eller bära funktionshindrade resenärer eller deras bagage. Klarar du dig inte på egen hand måste du ha någon med dig som kan hjälpa dig. Om du använder rullstol, rollator eller har annat rörelsehandikapp är det ett krav (bland annat hos respektive flygbolag och rederi) att du meddelar detta direkt vid bokningen. Våra resesäljare kan ge rekommendationer om en viss resa.

Färdledare/Värdinnor

På många av våra resor medföljer vår egen färdledare eller finns på plats. Under vistelsen finns färdledaren tillgänglig och hjälper till med tolkning och genomför aktiviteter. Är du inte tillfreds med något gällande din resa bör du kontakta färdledaren så att eventuella problem åtgärdas direkt på plats.

Måltider och måltidsdryck

I de resor där måltider är inkluderat i resans pris avser detta vanligtvis från middag på ankomstdagen till frukost på avresedagen. Om du har önskemål om specialkost, måste detta meddelas i god tid innan avresan. Det framförs som önskemål till flygbolag, rederier och hotell. Garanti för att sådan kost alltid serveras kan inte ges. Är du allergisk mot gluten bör du ta med eget bröd.

Måltidsdrycker och förfriskningar ingår inte i priserna om detta inte särskilt anges.

Pass och visum

Det är varje resenärs ansvar att ha med sig pass som är giltigt enligt de regler som gäller för landet. I de fall visum erfordras anges detta i respektive resas resfakta. Om du inte har svenskt medborgarskap kan andra visumregler gälla. Var vänlig informera våra resesäljare vid bokningstillfället. Det är viktigt att ditt namn och dess stavning i din bokningsbekräftelse och visumansökan helt överensstämmer med ditt pass. Vid sen ändring kan det tillkomma en ändringsavgift.

Reseförsäkring

Res aldrig utomlands utan en ordentlig reseförsäkring. Det är inte alltid som hemförsäkringen eller ditt kreditkort automatiskt ger ett fullgott reseskydd. Kontrollera noga vad som ingår i din befintliga reseförsäkring eller kortförsäkring. Du kan beställa Europeiska ERV:s informationsfolder av oss eller läsa mer på Europeiska ERV:s hemsida.

Läs mer om ERV:s Semesterförsäkring

Resenärernas namn

När du bokar din resa är det viktigt att kontrollera att namnen på samtliga deltagare är korrekt stavade, exakt som de står i passen.

Om namnet du uppgett vid bokning inte stämmer med namnet i passet och du vill ändra det närmare avresan, tillkommer alltid ändringsavgifter från flygbolaget eller kostnad för en ny biljett. Vissa flygbolag tillåter inte ändring av namn, inte ens enskilda bokstäver. Det är lätt att undvika ändringskostnader - uppge rätt namn vid bokningstillfället!

Resevillkor

PROmedlemsresor arrangerar de flesta resor i samarbete med Grand Tours. Om inget annat anges är det Grand Tours resevillkor som gäller.

Resevillkoren följer bestämmelserna enligt Paketreselagen samt Svenska Resebyråföreningens villkor för paketresor. Vi ber dig ta del av våra aktuella Resevillkor innan du bekräftar din bokning genom att betala in din anmälningsavgift, senast tio dagar efter bokningstillfället.

Ladda ner resevillkoren

Har du frågor? Tveka inte att kontakta oss, så hjälper vi dig. Du når oss på info@promedlemsresor.se eller tel 08-701 67 80 (mån-fre 9-17).

Utflykter

På många av våra resor ingår utflykter och entréer i resans pris. På en del resor erbjuds frivilliga tillvalsutflykter. I samband med fjord- och havskryssningar genomförs dessa extra utflykter normalt med engelsktalande lokalguider och vår färdledare medföljer inte alltid. Vi reserverar oss för att extrautflykterna endast genomförs om tillräckligt antal deltagare anmäler sig. Vid inställd utflykt under resans gång, återbetalas eventuellt inbetalt belopp efter hemkomst. På vissa resor är förhandsbokning av utflykter nödvändig.

Vaccinationer

Behovet av vaccination i samband med resa skiljer sig åt beroende på resmål och individuellt hälsotillstånd.

Läs mer på vaccinportalen.se eller kontakta din läkare, vårdcentral eller vaccinationscentral för närmare information.